Белорусский орнамент: описание, история, схемы и интересные факты
Традиции. Они есть в каждой семье. В каждом народе и государстве. В разных местностях есть свои приметы, поговорки. Свои привычки. Свой язык. Чему мать обучает свое дитя, кроме первичных навыков и языка? Каждая мать передает своему ребенку традиции своего народа. Готовит национальные блюда. Одевает в национальный костюм, может, только и в праздник. И в эти, казалось бы, обычные моменты передает частичку истории. Любовь к предкам, к своей земле. К тому, что незримо есть в каждом человеке. Как часто мы не обращаем на такие вещи внимания, и нам кажется это совсем обычным делом. Даже рассматривая картинки в старых книжках и надевая вышитые вещи, мало задумываемся, кто придумал этот узор и для чего он, что в себе несет.
История происхождения
Первые задокументированные белорусские орнаменты начали прослеживаться со второй половины XIX века. Ранних документов нет, и мы можем судить об истории развития орнамента только из материальных данных, сохранившихся до наших времен. Белорусское искусство очень тесно переплетается с умениями всех славянских народов. Проживая рядом, люди обменивались вещами, продавали их. Они верили в одних и тех же богов. Это сыграло свою роль в истории каждого народа. Так же происходило и с изобразительным искусством, на основе которого и зародился белорусский орнамент. В средние века на территории современной Белоруси очень уважаемыми были резчики по дереву и металлу. Они выполняли удивительные узоры. Так и распространился белорусский орнамент дальше.
Первые орнаменты
Первые белорусские орнаменты были в большинстве геометричными. Также разбавлялись пышными растительными узорами. Они имели особое значение. Такими орнаментами украшали одежду, домашнюю утварь. Основу узоров составляют широкие полосы из ромбов, треугольников и розеток. Конечно, важным элементом первых орнаментов был крест. Этот символ с древних времен считался оберегом. Современные белорусские орнаменты также вышиваются крестом. Техника выполнения очень проста. Сначала в одну сторону рисунка проходят половиной стежков и, возвращаясь, накрывают стежок ниткой. Так и получается крестик. Такая техника позволяет в короткое время и без особых усилий забивать большую площадь орнамента.
Как развивался орнамент?
Развитие вышивки шло постепенно. Сначала активно вышивались разнообразные геометрические узоры. Постепенно к ним добавлялись пышные растительные узоры. Изображали различные формы мира. Также мастера добавляли в вышивку украшающие швы, которые становились неотъемлемой частью орнамента. Сочетание разных цветов тоже было не с самого начала. В некоторых вышивках преобладает красный, белый или черные цвета. Позже стали сочетать черный с красным. Больше всего изменений белорусские узоры и орнаменты претерпели в период капитализма. Это уже обусловлено наложенным отпечатком власти над народом. Сам орнамент сформировался на протяжении нескольких столетий и отличается своим генетическим единством основных элементов по всей территории Белоруси. Хоть в каждой местности и добавлены свои мотивы.
Описание орнамента
Традиционный белорусский орнамент выглядит геометрическим. На первый взгляд, это очень сложное переплетение разного рода геометрических фигур. В нем можно более всего выделить прямые и зигзагообразные линии. Разной формы большие и маленькие кресты, треугольники, квадраты, прямоугольники, звезды. Одним из самых важных изображений в белорусском орнаменте является ромб. Он считается символом большого солнца, Земли-кормилицы, а также дождя и урожая. Используется изображение не только ромба, но и разных его частей.
Позже всего появились изображения людей, птиц, зверей. Птиц обозначали как символ весеннего тепла и света. В народных мифах и поверьях они приносили весну на своих крыльях. Для большей сказочности их изображали в очень пышном оперении, а на головах вышивали крестики, имитировавшие символы огня и солнца.
Самыми последними начали изображать людей, а именно женские фигуры. Но они были самым важным элементом в вышивке белорусского орнамента. Вышивали фигуры Масленицы, русалки, Матери-Земли, Лады, Купалинки. Эти мифические фигуры несли определенный смысл, а именно плодородие и продолжение жизни на земле, и были почти священны.
Символы белорусского орнамента
Орнамент — это не просто красивые рисунки, которые украшают вышивку. К каждому символу есть свое обозначение, которое отражает его суть. Несет в себе смысловую нагрузку. Большое дерево символизирует бессмертие и вечность. Символ, напоминающий масленицу, называется Житняя Баба, и он несет в себе плодородие. Ромб в ромбе – пробуждение природы весной. Есть символ матери и девушки березы. Символ, который защищает детей. Символ для крепкой семьи (такие вышивали на свадебных рушниках).
А для любви в белорусском орнаменте есть не один символ, а целых четыре. Символ зарождающейся любви, любви в расцвете, любви без взаимности и памяти о любви. Очень приятно, что такую тему, как любовь, в этом искусстве не обошли стороной.
Использование орнамента в вышивке
Вышивка белорусским орнаментом встречается по всей территории этой страны. Но в каждой местности она и отличается своими особенностями и фигурами. Везде использовались полосы и разнообразные бордюры в вышивке. Каждый регион по-разному располагает узоры, орнаменты и символы. Так, в схеме вышивки белорусского орнамента на востоке Полесья встречается больше растительных узоров. Геометрических мотивов почти не наблюдается, их вытеснили изображения роз, которые в большинстве вышивают белым и красным цветом. В некоторых районах преобладает ромбическое изображение даже в полосах, которые украшают низ рубах.
Основной интерес в вышивке рушников представляют вышивки полесских мастеров. Рушники с их вышивкой в основном использовали для свадеб. На них изображены все традиционные символы на добрую жизнь, крепкую любовь и плодородие для молодой семьи. Схема белорусского орнамента сложностью не слишком отличается от украинской или литовской вышивки. Все же соседние народы, и узоры немного схожи.
Узор на флаге
Орнамент белорусского флага означает народное единство, культуру и духовное богатство. Связь с предками и дань традициям. Узор на белорусском флаге традиционно красный, геометрический. Он больше похож на орнамент, который изображают на сорочках и рубахах. Но орнамент не просто взят с неба, он изображен в 1917 году крестьянкой Матреной Макаревич и имеет название «Восходящее солнце».
Размещение на флаге орнамента дает возможность быстро идентифицировать флаг, а также несет посыл единения с предками и уважение собственной культуры. Также в нем содержится некое пожелание благополучия и процветания. Такие узоры всегда считались оберегами. Может, и этот узор незримо хранит белорусскую землю.
Если разобрать орнамент на символы, то там мы увидим большой ромб, обозначающий восходящее солнце. А по обе стороны от него символы богатства и благосостояния.
Интересные факты
Белорусский орнамент на флаге Белоруссии заменяли. Изначально он был белым на красном поле. Это наверняка следствие советского прошлого. Но после распада СССР цвета на орнаменте были восстановлены правильно. Так, как мы видим их сейчас. Красный орнамент на белом поле.
Еще один интересный факт заключается в вышитой белорусским орнаментом одежде. Некоторые верят, что при ношении одежды, на которой изображены нужные тебе символы, можно повлиять на судьбу. Это не лишено смысла. Ведь люди верят, что некоторые изображения, те же руны, способны влиять на жизнь. В той же степени рассматривается и орнамент, как некогда его назвали «шифр народа». Если символы, которые вышиваются, несут в себе значение здоровья и благополучия, то, возможно, имея их на одежде, можно стать немного здоровее.
Еще мастера белорусского орнамента утверждают, что, вышивая его, успокаиваешься, мысли приходят в порядок и на душе становится светлее. Это своего рода медитация. Только в итоге из-под рук мастера выходит шедевр. Ну, и польза для психического и физического здоровья несомненна.
LiveInternetLiveInternet
Четверг, 05 Декабря 2013 г. 23:05 + в цитатник
Калi жанчына садзiцца выконваць народную вышыўку, яна абавязкова выбiрае тэму твора, абдумвае кампазiцыю, каларыт, вызначае галоўныя i дадатковыя вобразы, якiя хоча выкарыстаць, каб перадаць сваю iдэю.
Вобразы Сонца i Зямлi
Нашы продкi-славяне лiчылi, што галоЎнымi багамi сярод людзей i Ў прыродзе з’яЎляюцца светлае Сонца i Мацi-Зямля-Кармiцелька. Ад iх пайшло Ўсё жыццё на зямлi. Бог Сонца i Мацi-Зямля даюць людзям усё: хлеб i ваду, цяпло i святло, рэчкi i азёры, палi i лясы.
Iх дзецi – Ярыла i Жытняя Баба – глядзяць за Ўродам жыта i пшанiцы. У Ярылы i Жытняй Бабы былi свае дзецi – ураджай Жыцень, ураджай Спарыш, ураджай Рай, ураджай Багач. Яны глядзелi, каб на нiве быЎ урод, каб жытнi колас быЎ цяжкi, каласiсты, каб уся нiва была застаЎлена снапамi ды бабкамi, каб сталы ламiлiся ад хлеба-караваю.
У старыя часы да Сонца як да бога звярталiся па дапамогу.
Светлае Сонца глядзiць Ў ваконца.
Устала рана, умылася бела.
Клiкнула, гукнула Зару–Заранiцу.
Ты, Зара–Заранiца, красная дзявiца, ляцi стралою, сiзаю галубкаю.
Скiнься, пакланiся Зямлi–Зямлiцы, добрай маладзiцы паклон ад Сонца, што глядзiць у ваконца.
Вобраз Сонца мае выгляд ромба з праменямi Ўбакi. ЗапаЎненне ромба мае розныя варыянты.
Вобраз Зямлi-Кармiцелькi набыЎ выгляд ромба, запоЎненнага маленькiмi квадрацiкамi цi ромбiкамi. Гэта нiбы зярняткi, роЎна засеяныя на полi дбайнай рукой селянiна.
Вобраз Мацi–Радзiцельнiцы
Вобраз мацi характэрны для мастацтва сяго свету, але Ў беларусаЎ карыстаецца асаблiвай любоЎю. Магчыма таму, што працавiты, мiралюбiвы беларускi народ, якi нiколi нi на каго не нападаЎ, сам не раз цярпеЎ ад варожых нашэсцяЎ, якiя неслi на беларускую зямлю спусташэннi i смерць. Ратавала народ ад канчатковай пагiбелi толькi здольнасць жанчыны нараджаць. Таму i ЎслаЎлялi нашы продкi жанчыну-мацi, упрыгожваючы яе стылiзаваным сiмвалам многiя свае вырабы.
Калi Бог хоча благаславiць жанчыну, ён пасылае ёй у дар дзiця. Таму Ў старыя часы найбольш шанаванай, найбольш паважанай была багiня Мацi-Радзiцельнiца. Яна нарадзiла i выхавала нас усiх, дала нам самае дарагое – жыццё.
Вобраз агню
У язычніцкіх славян быЎ пашыраны культ агню. Увогуле агонь, ачаг у нашай свядомасці звязваецца з домам, сям’ёю. Вытокі гэтых вераванняЎ – у тых часах, калі чалавек упершыню навучыЎся карыстацца сілай агню.
У славян агнём загадваЎ Жыжаль – блізкі сваяк антычнага грэчаскага бога агню і рамёстваЎ Гефеста. “Жыжаль – добры дзядзька. Ён усіх абдорыць: жанок – сярпамі, мужыкоЎ – лемяхамі, дзетак цяплом сагрэець. Выпаліць печы, каб старыя грэлі плечы”.
У вышыЎцы і ткацтве Жыжаль паказваецца багата распрацаваным матывам, у аснове якога – васьміканцовая разетка – зорка. Ад яе адыходзяць стылізаваныя ці досыць рэалістычныя раслінныя Ўзоры.
Вобраз Ярылы
Ярыла Ў язычніцкай міфалогіі Ўсходніх славян – бог сонца, вясны і Ўрадлівасці, кахання. Гэты вобраз у народным уяЎленні ЎвасабляЎ абуджэнне прыроды пасля зімовага сну, змену зімовага холаду на веснавую квецень. У гонар Ярылы праводзіліся вясновыя святкаванні, якія суправаджаліся спевамі, пляскамі, карагодамі. У часы хрысціянства Ярыла заменены святым Юрыем.
Ярыла – сімвал адвечнага росквіту вытворчых, жыццёвых сіл прыроды. Само слова паходзіць, відаць, ад слоЎ “яр, ярына, яравы”, што значыць веснавы, як яравая пшаніца ці жыта.
Вобраз Ярылы шматбачлівы, як шматбачлівая вясна – то халодная, то цёплая, то дажджлівая, то сухая. Таму і Ў народнай творчасці вобраз Ярылы Ўвасоблены многімі узорамі. Адзін з іх паказвае Ярылу прыгожым хлопцам “у белай вопратцы і на белым кані; на галаве Ў яго вянок, у руках каласы, ногі босыя. У Юр’яЎ дзень Ярыла па загадзе маці адмыкае вароты неба і на белым кані прыязджае на зямлю, а з яго Ўзнікненнем пачынаецца сапраЎдная вясна. У гэты ж дзень упершыню выпускаюць скаціну Ў поле. І Ў наступныя дні, да канца красавіка, беларусы ЎшаноЎваюць Ярылу”. Яшчэ нядаЎна святкаванне гэта суправаджалася карагодам, песнямі, потым папойкаю. “ДзяЎчаты выбіраюць самую прыгожую, прыбіраюць яе Ярылам і садзяць на белага каня. Ярылу акружаюць не толькі дзяЎчаты, а Ўсе жыхары паселішча, старыя кіруюць карагодам, а Ў кожнага з прысутных – вянок са свежых кветак. Ярыла едзе па засеяных нівах, а карагод спявае песні, дзе паказана, як народ разумее Ярылу, як той спрыяе Ўрадлівасці зямлі і нараджэнню дзяцей. Так, Ў адной песні гаворыцца:
А дзе ж ён нагою – там жыта капою,
А дзе ж ён не зырне – там колас зацвіце!”
Вобраз кахання
Найбольш поЎным выразнікам лірычных і паэтычных настрояЎ у народным мастацтве былі птушкі. Так, зязюля сімвалізавала жанчыну-Ўдаву, салавей – песняра кахання, сокал – вобраз каханага, арол – героя.
Што датычыць голуба – ён сімвалізуе многія паняцці. Так, ён выступае як сімвал міру, у хрысціянстве абазначае Святога духа. Але часцей за Ўсё ён сімвалізуе каханне.
Так, пачатак кахання, першае знаёмства хлопца з дзяЎчынай сімвалізуюць два галубы, павернутыя галовамі Ў адзін бок, якія ідуць адзін за адным.
Калі птушкі павернуты галовамі адна да адной, а асабліва калі паміж імі – букет кветак, – гэта сімвал кахання Ў самым росквіце.
Калі ж птушкі павернуты галовамі Ў розныя бакі – на жаль, каханне скончылася. Гэта выява – паэма пра трагічнае каханне, каханне без узаемнасці.
Вобраз пеЎня
Шчасце сям’i, сядзiбы, хаты ахоЎвалi абярэгi – сiмвалы свяшчэнных жывёл i птушак.Сярод такiх вобразаЎ-абярэгаЎ вядучае месца займае певень. Крык пеЎня асацыiруецца з наступленнем дня, узыходам сонца, знiкненнем нячыстай сiлы. Певень – як дамавiк, ён аберагае селянiна, сцеражэ сямейнае шчасце.
Два пеЎнi, сiметрычна размешчаныя паабапал букета цi вазона, выступаюць у ролi абаронцаЎ, апякуноЎ жаночай долi.
Вобраз моцнай дзяржавы, крэпкай сям’i
Кожная цывiлiзаваная краiна заклапочана ўмацаваннем сям’i. Гэта той падмурак, на якiм трымаецца дзяржава. Моцная сям’я – моцная дзяржава, аснова дабрабыту i шчасця.
Вобраз чалавека
Дзяржава складаецца з людзей. Чалавек – основа жыцця на зямлi, аснова сям’i, прадаўжэння роду, моцы дзяржавы. Сiмвалам чалавека ў народнай свядомасцi з’яўляецца зорка. “Нарадзiўся чалавек – на небе з’явiлася яго зорка. Добры чалавек – яго зорка гарыць ярка”, – кажуць людзi. Зорка таксама сiмвал славы, росквiту творчых сiл. Кажуць: “Зорка першай вялiчынi, закацiлася яго зорка”.
Вобраз роднай Беларусi
Вобраз роднай Беларусi перадаецца ў выглядзе разеткi, аблямаванай гiрляндай кветак. Вышываючы гэты ўзор, майстрыха гаворыць аб сваёй любовi да Радзiмы, прапануе, каб людзi захаплялiся Беларуссю i яшчэ больш шанавалi яе. Для многiх вышывальшчыц любоў да сваёй Бацькаўшчыны звязваецца з любоўю да нечага канкрэтнага, што яны бачаць штодзённа – магутнага лесу i дуброў, блакiтных рэк i азёр, маляўнiчых лугоў i садоў, прасторных палёў i нiў.
Вобраз крынiцы
У старыя часы, калi нашы продкi яшчэ не ўмелi капаць калодзежы, чыстую ваду яны бралi з крынiц. Гэта было святое месца. Крынiчная вада лiчылася карыснай, гаючай, чароўнай. У крынiцах такая вада, казалi ў народзе, што калi чалавек яе нап’ецца, будзе дужы ды здаровы. Таму крынiца – гэта сiмвал жыццёвай сiлы, моцы, здароўя, сiмвал духоўнасцi, яднання з роднай зямлёй.
Вобраз дрэва
Жыццё нашых продкаў было цесна звязана з лесам. Ён даваў дрэва на будаўнiцтва i розныя вырабы, кармiў грыбамi i ягадамi, ачышчаў паветра, насычаў яго кiслародам. Таму ў народнай творчасцi так часта прысутнiчае вобраз дрэва: магутнага волата-дуба, пяшчотнай дзяўчыны-бярозы, гаротнай сiраты-калiны, прыгожай ўдавiцы-рабiны, удалога малайца-клёна.
Вобраз палёў
Таксама натхняла рукадзельнiц прыгажосць палёў, якiя залацяцца спелым жытам, i зялёных, цi квецiстых лугоў.
Вобраз песнi
Калi дзяўчаты вышывалi ўзоры, яны спявалi песнi. Асаблiва падабалiся iм песнi аб каханнi. Песнi i ўзоры суправаджалi беларускую сялянку напрацягу ўсяго жыцця. Гэта як самыя блiзлiя сябры, яе мары i спадзяваннi. Гозныя па настроi песнi выклiкалi нараджэннi розных узораў.